دانشکده علوم قرآنی مراغه

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم . University of Quranic Sciences and Thoughts

تصوير استاتيك

دانشکده علوم قرآنی مراغه

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم . University of Quranic Sciences and Thoughts

ساعت و تاريخ

تور تایلند
دانشکده علوم قرآنی مراغه

- آذربایجــان شرقـی. شهرستان مراغـه
- دانشکده علـوم قرآنـی مراغـه
- کدپستـی: 5514884179
- 37250995 041 دورنگار: 37237300 041

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اسلاید شو

تماس با ما

اوقات شرعی

گالری عکس

گالری تصاویر قرآن آنلاین

اسلاید شو

شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۰۹:۳۷ ق.ظ

دفاع از پایان نامه قرآنی در مراغه

دانشکده علوم قرآنی مراغهدفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

در دانشکده علوم قرآنی مراغه 

جلسه دفاع از پایان نامه با عنوان «حیات عقلانی و موانع آن از منظر قرآن کریم» با نگارش آقای محمد مهدی قاسمی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید محمدی راد و داوری حجت الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی در دانشکده علوم قرآنی مراغه برگزار شد.
این پایان نامه در نهایت با نمره 5 /17 در دانشکده مراغه پذیرفته شد.


در چکیده این پایان نامه آمده است:
انسانها در دنیای متمدن امروزی با سبک های مختلف زندگی مواجه هستند که گاه سردرگم کننده بوده و سبب انحطاط اشرف مخلوقات می گردد.  به همین دلیل حیات انسان به مثابه سایر موجودات عالم نیست که فقط منحصر در حیات روزمره و ابتدایی باشد، بلکه حیات انسان و بایدها و نباید های آن، همواره یکی از بزرگترین دغدغه های انسان شناسان، حکیمان و در رأس همه آنها پیامبران الهی و اوصیای آنان بوده و به طور کلی هدف از فرستادن پیامبران و انزال کتب نیز راهنمایی و ایصال انسان به زندگی والا و هدفی اعلا بوده است. در قرآن مراحل زندگی انسان در جهت تحول و حرکت تکاملی وی برای ورود به حیات عقلانی مورد تاکید قرار گرفته است.

دانشکده علوم قرآنی مراغه

در حقیقت حیات عقلانی عبارتست از حیات آگاهانه و عالمانه ای که در وجوه مختلف زندگی مبتنی بر تعقل، تفکر، تدبر، اسناد و استدلال صورت گرفته و در نتیجه آن حیات طیبه مستولی گردد. حیات عقلانی و آگاهی نسبت به موانع آن در مسیر تکامل انسان تمامی شئون زندگی وی اعم از فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را جهت می بخشد. بنابراین در پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر قرآن کریم نخست به تبیین معانی لغوی و اصطلاحی حیات و عقل پرداخته و به وجوه آنان در قرآن اشاره شده است. سپس به دلیل اهمیت شناخت چارچوب حیات عقلانی، عناصر نظری از قبیل علم، تعقل، تفکر، تدبر و عناصر عملی آن از قبیل عمل صالح، ایمان، صبر، صدق و ... مورد توجه قرار گرفته است و در ادامه موانع شکل گیری و تداوم این حیات به سبب معرفت افزایی شیفته گان این حیات، بررسی شده و تشریح گشته است و در آخر آثار مترتب بر حیات عقلانی در دو وجه دنیوی و اخروی توصیف شده و جهات دیگر آن نیز مورد عنایت قرار گرفته است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">