دانشکده علوم قرآنی مراغه

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم . University of Quranic Sciences and Thoughts

تصوير استاتيك

دانشکده علوم قرآنی مراغه

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم . University of Quranic Sciences and Thoughts

ساعت و تاريخ

تور تایلند
دانشکده علوم قرآنی مراغه

- آذربایجــان شرقـی. شهرستان مراغـه
- دانشکده علـوم قرآنـی مراغـه
- کدپستـی: 5514884179
- 37250995 041 دورنگار: 37237300 041

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اسلاید شو

تماس با ما

اوقات شرعی

گالری عکس

گالری تصاویر قرآن آنلاین

اسلاید شو

دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۰۳:۰۹ ب.ظ

به مناسبت هفته پژوهش:

دانشکده علوم قرآنی مراغهنشست علمی 

روش شناسی نقد کتاب

به مناسبت هفته پژوهش، نشست علمی با عنوان: نقد و بررسی کتاب با محوریت بررسی و نقد کتاب (منطق ترجمه قرآن) نوشته دکتر محمد علی رضایی اصفهانی، روز دوشنبه، بیست و هفتم آذرماه، در سالن کنفرانس دانشکده علوم قرآنی مراغه برگزار گردید.

...

.....

...


احد داوری

در ابتدای این نشست، دکتر داوری، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده، پیرامون اهمیت پژوهش، همایش بین المللی قرآن کریم و برگزاری همایش استانی در صورت استقبال دانشجویان دانشکده و نحوه نگارش مقالات، مطالبی بیان نمود.

همچنین نفرات برگزیده پژوهشی دانشکده، معرفی گردید.

در ادامه این نشست، دکتر هادیلو، عضو هیأت علمی دانشکده، ضمن تشریح اصول نقد کتاب، در باب نقد در لغت و اصطلاح بیان داشت: نقد واژه ای است که در فرهنگها چنین معنا شده است:«نقدَ الشیء : فَصَحَهُ لِیَعرفَ جیِّدَهُ مِن رَدیئهِ؛ چیزی را نقد کرد، یعنی وارسی کرد تا نیک و بد آن را بشناسد.» و نقد در اصطلاح: بررسی  نوشتار برای شناسایی و شناساندن زیبایی و زشتی، بایستگی و نبایستگی، بودها و نبودها و درستی و نادرستی آن است.دانشکده علوم قرآنی مراغه

وی افزود: فایده نقد به خود نویسنده کتاب می رسد. در این باره به کلام جرجی زیدان استناد می کنیم. او در آغاز جلد دوم کتاب تاریخ آداب اللغة العربیّة چنین می نویسد:«گاهی چنین پنداشته می شود که انتقاد ارزش نوشته را پایین آورده و اعتبار نویسند را ازبین می برد، در حالی که واقعیت جز این است و اگر گاهگداری چنین بازدهی درباره پاره ای نگارشها دیده می شود به خاطر آن است که آن نوشته ارزش توجه را ندارد... لکن کتابهای پراهمیت با انتقاد، گسترش و رواج پیدا می کنند و نویسندگانش مشهورتر می گردند.

دکتر هایلو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نخست باید اندیشید که چه چیزی را نقد می کنیم و محدوده کار ناقد تا کجاست؛ آیا آنچه که در اندیشه نقد آن هستیم، نویسنده و شیوه کار وی است؟ تنها نقد اثری خاص از مجموعه نوشته های نویسنده، مراد است یا تمامی آثار وی مورد عنایت است؟ بهمن هادیلوهر کدام از اینها نقدی ویژه می طلبد و اگر بدون توجه به محدوده کار، دست به قلم برده شود ممکن است به ناحق گفته ای ناروا در شأن نوشته ای بر قلم جاری گردد که جز تلخ کامیِ خاطر نویسنده، بازدهی نداشته باشد.

وی در خصوص هدف از نقد این کتاب افزود: از آنجایی که کتاب مذکور یکی از کتب پیشنهادی برای تدریس واحد ترجمه قرآن محسوب می شود نقد و بررسی آن می تواند در جهت ارتقای روشمندی کتاب برای اثر گذاری بیشتر بر خوانندگان و دانشجویان بیانجامد.

دکتر هادیلو در باب نقد خوب گفت: مهمترین نکته ای که باید به یاد داشت این است که هر نقدی نه تنها کتاب مورد نظر، بلکه موضوعی را هم که کتاب درباره آن است باید شرح دهد و به ذکر خصوصیات آن بپردازد. البته گاه عنوان کتاب کاملاً مبین موضوع آن است اما کافی نیست.


(مشاهده این خبر در سایت ایحاء )


دانشکده علوم قرآنی مراغه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">