دانشکده علوم قرآنی مراغه

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم . University of Quranic Sciences and Thoughts

تصوير استاتيك

دانشکده علوم قرآنی مراغه

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم . University of Quranic Sciences and Thoughts

ساعت و تاريخ

تور تایلند
دانشکده علوم قرآنی مراغه

- آذربایجــان شرقـی. شهرستان مراغـه
- دانشکده علـوم قرآنـی مراغـه
- کدپستـی: 5514884179
- 37250995 041 دورنگار: 37237300 041

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اسلاید شو

تماس با ما

اوقات شرعی

گالری عکس

گالری تصاویر قرآن آنلاین

اسلاید شو

يكشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۵:۴۳ ب.ظ

همایش وقف در قرآن و سیره اهل بیت

همایش وقف در قرآن و سیره اهل بیت در دانشکده علوم قرآنی مراغه برگزار شد

همایش وقفهمایش وقف در قرآن و سیره اهل بیت با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای مشهوری، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی، با شرکت اساتید، کارکنان و دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده علوم قرآنی مراغه برگزار گردید.

این همایش در راستای تبیین جایگاه وقف در قرآن کریم و سیره اهل بیت (علیهم السلام) و اهمیت ترویج این سنت حسنه در شرایط کنونی جامعه اسلامی برپا گردید.

حجت الاسلام والمسلمین مشهوری، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد  شهید مرتضی مطهّری و تبریک روز معلم، تفاوت های میان وقف با احسان، انفاق و صدقه را بیان کرده افزود: وقف یکی از مصادیق انفاق است، با این تفاوت که وقف ماندگار است ولی احسان و صدقه و انفاق یکبار اتفاق می افتد. وقف تبدیل فانی است به باقی، یعنی چشمه همیشه جاری. وقف نیز نوعی از انفاق است، در اصطلاح "انفاق" بیرون کردن مال از ملک و قرار دادن آن در ملک دیگری است که یا از طریق صدقه و یا از بخشش کردن مال‏های خویش در راه جهاد و دین و هر آنچه خدا بدان فرمان داده است میباشد. همایش وقف

وی در خصوص پاداش انفاق بیان کرد: انفاق، سبب آمرزش میشود: «إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِی وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ یکفِّرُ عَنْکمْ مِنْ سَیئاتِکمْ »، «اگر انفاقهای خود را در راه خدا آشکار سازید خوب است و اگر آن را پنهان دارید و به فقرا بدهید به سود شما است و از گناهانتان می‏بخشد ». انفاق تجارت پر سود است با پروردگار: «إِنَّ الَّذِینَ یتْلُونَ کتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیةً یرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ »، «کسانی که کتاب الهی را تلاوت می‏کنند، و نماز را بر پا می‏دارند، و از آنچه به آنها روزی داده‏ایم در پنهان و آشکار انفاق می‏کنند، آنها امید تجارتی دارند که نابودی و فساد و کساد در آن نیست.» همچنین انفاق مایه فزونی نه کمبود «قُلْ إِنَّ رَبِّی یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَی‏ءٍ فَهُوَ یخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیرُ الرَّازِقِینَ » «بگو: پروردگارم روزی را برای هر کس بخواهد توسعه می‏دهد و برای هر کس بخواهد تنگ (و محدود) می‏سازد، و هر چیزی را (در راه او) انفاق کنید جای آن را پر می‏کند و او بهترین روزی دهندگان است.»
حجت الاسلام مشهوری در خصوص شرایط انفاق بیان کرد: انفاق میبایست از بهترین اموال باشد- از بهترین قسمت مال انتخاب شود نه از اموال کم ارزش: «ای کسانی که ایمان آورده‏اید از اموال پاکیزه‌ای که به دست آورده‏اید، یا از زمین برای شما خارج ساخته‏ایم انفاق کنید، و به سراغ قسمتهای ناپاک برای انفاق نروید در حالی که خودتان حاضر نیستید آنها را بپذیرید مگر از روی اغماض، و بدانید خداوند بی نیاز و شایسته ستایش است.»
۲- از اموالی که مورد نیاز انسان است باشد: «آنها دیگران را بر خود مقدم می‏دارند هر چند شخصا شدیدا نیازمند باشند.»
۳همایش وقف- به کسانی انفاق کند که سخت به آن نیازمندند و اولویتها را در نظر گیرد: «انفاق شما (مخصوصا) برای نیازمندانی باشد که در راه خدا در محاصره قرار گرفته‏ اند.»
۴- انفاق اگر پنهان باشد بهتر است: «هر گاه آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید برای شما بهتر است.»
۵- هرگز منت و آزاری با آن همراه نباشد: «ای کسانی که ایمان آورده‏اید انفاقهای خود را با منت و آزار باطل نکنید.»
۶- انفاق باید توأم با اخلاص و خلوص نیت باشد: «کسانی که اموالشان را برای جلب خشنودی خداوند انفاق می‏کنند.»
۷- آنچه را انفاق می‏کند کوچک و کم اهمیت بشمرد هر چند ظاهرا بزرگ باشد: «به هنگام انفاق منت مگذار و آن را بزرگ مشمر.»
۸- از اموالی باشد که به آن دل بسته است و مورد علاقه او است: «هرگز به حقیقت نیکوکاری نمی‏رسید مگر اینکه از آنچه دوست دارید انفاق کنید.»
۹- هرگز خود را مالک حقیقی تصور نکند، بلکه خود را واسطه‏ای میان خالق و خلق بداند: «انفاق کنید از آنچه خداوند شما را نماینده خود در آن قرار داده است.»
۱۰- قبل از هر چیز باید انفاق از اموال حلال باشد، چرا که خداوند فقط آن را می‏پذیرد: «خداوند تنها از پرهیزگاران قبول می‏کند.»همایش وقف
وی با اشاره به وقف در سیره  اهل بیت، به بیان موقوفات پیامبر اکرم(ص)،موقوفه‌های امیرالمۆمنین و موقوفه های حضرت زهرا (س) پرداخت، و درباب تشویق به وقف و کار خیر عنوان نمود: از رسول خدا (ص) روایت شده است که فرمود : الدّالُ عَلیَ الخَیرِ کَفاعِلِه : کسی که به کار خیری راهنمایی می کند مثل کسی است که آن کار خیر را انجام داده است. همچنین و در حدیثی دیگر می فرماید: مَن مشی بِصدقه الی مُحتاج کانُ لَهُ کَاَجرِ صاحِبها مِن غَیرِ اَن یَنقُصَ اَجرِهِ شَیء.
ابو بصیر از امام باقر (ع) روایت کرده که فرمود : اَلمُعطُمون ثلاثه : اللهُ المُعطی وُ المُعطی مِن مالِهِ وَ الساعی فی ذلِکَ مُعط: عطا کننده گان سه تایند : خدای بخشنده و آنکه مالش را می بخشد و ساعی که در این جهت تلاش می کند نیز بخشنده است.
همچنین در حاشیه این همایش، دستگاه مکانیزه ختم جمعی قرآن کریم، اهدایی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی به دانشکده علوم قرآنی مراغه، به بهره برداری رسید. 
همایش وقفدر این روش از ختم قرآن، تعداد 5 صفحه از قرآن کریم برای هر یک از علاقه مندان توسط دستگاه انتخاب و بصورت رسید چاپی ارائه می گردد. در هر دوره از ختم قرآن کریم به تعدادی از شرکت کنندگان به قید قرعه، هدایایی تقدیم خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">