به مناسبت فرا رسیدن دهه وقف:
برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع:
آشنایی با وقف و آثار مادّی و معنوی آن
در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسمین مطهری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مراغه، ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول و دهه وقف، در باب اهمیت و جایگاه سنت حسنه وقف بیان داشت؛ خداوند متعال در قرآن کریم، حدود هشتاد مرتبه کلمه انفاق را آورده است، همچنین در تفسیر المیزان و تفسیر نمونه برای وقف از کلمه انفاق استفاده شده است و انفاق را به وقف تعبیر نموده اند، اگر وقف در جامعه اسلامی ترک شود، جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.
حجت الاسلام مطهری افزود: موقوفات سرمایه ملی هستند و همیشه ماندگارند، قبل از اسلام هم برخی ادیان خدماتی را ارائه نموده اند که به نوعی همان وقف بوده است، بنابراین هر قدر فرهنگ وقف را در جامعه ترویج دهیم، باعث پیشرفت اقتصادی جامعه نیز خواهد شد و اگر وقف ترک شود جامعه به سان جسمی است که روح ندارد.
وی ادامه داد: در قرآن کریم، در حدود سیصد آیه، لفظ نماز آمده است و بعد از آن نیز به انفاق اشاره شده، که این نشان از اهمیت ویژه این موضوع دارد. وقف یکی از برنامه ها برای شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلام است، اگر سرمایه حضرت خدیجه(س) نبود اسلام به این اندازه تبلیغ و ترویج پیدا نمی کرد.
آقای مطهری در بیان شرایط و اقسام وقف گفت: وقف باید دائمی باشد، معلّق و مشروط نباشد، واقف باید سلطه و تصرف داشته باشد، یعنی ملک خودش باشد. همچنین اقسام وقف عبارتند از وقف عام؛ که عموم مردم از درآمد آن بهره می برند، و وقف خاص، وقف انتفاعی و وقف های مشارکتی که یک گروه با هم وقف می کنند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مراغه افزود: وقف همانند چشمه جاری و سفره باز است که انسان وقتی از دنیا می رود و ارتباطش با دنیا قطع می شود، تمام عوایدی که از وقف حاصل می شود، شخص واقف در ثواب آن شریک است.
در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدی راد، عضو هیأت علمی دانشکده، ضمن تشکر از برگزاری این نشست، با اشاره به آیه شریفه قرآن کریم که می فرماید: آنچه که در پیش شماست زوال دارد و آنچه که در نزد خداوند است باقی است، افزود: وقف در واقع تبدیل کردن سرمایه، از زوال و نابودی به جاودانگی است. وقف به اقتضای حکم عقل یک کار مثبت است. وقف کردن یک صفت انسانیست که مسلمان و غیرمسلمان نمی شناسد.
دکتر محمدی راد در بیان تفاوت وقف و انفاق بیان داشت: بین وقف و انفاق، عام و خاص مطلق حاکم است. یعنی هر وقف انفاق است ولی بعض انفاق ها وقف نیست، وقف شرایط خودش را دارد. وقف باید مالی باشد که قابلیت ماندگاری داشته باشد.
استاد محمدی راد در جواب این سؤال دانشجویان که اصل، سرمایه است یا دیانت؟ پاسخ داد: اینها با همدیگر تعارض و تضاد ندارند، دین به منزله نقشه راه است برای کسب سرمایه و مصرف سرمایه، دین می گوید چگونه تلاش کنید، سرمایه را به دست آورید و چگونه و در چه راهی آن را مصرف کنید. اگر کسی اینچنین نگرشی داشته باشد زندگیش اسلامی و قرآنیست، یعنی کسب مال از حلال و مصرف آن در راه حلال، اینها کسانی هستند که درآمد را برای رفاه جامعه مصرف می کنند که در اصل واقفین، نیکوکاران و خیّرین، افراد ارزشمندی هستند که هم درآمدشان مشروع است و هم آن را در راه مشروع استفاده می کنند، و می توان در انتها نتیجه گرفت که هر کس روش خوبی را بنا نهد پاداش او همانند پاداش کسی است که بعداَ به آن عمل می کند.
حسن ختام برنامه پخش کلیپ هایی با موضوع وقف از استاد قرائتی و استاد انصاریان بود.