16 آذر ، روز دانشجــو
مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشکده علوم قرآنی مراغه
هم زمان با شانزدهم آذر، روز دانشجو، مراسمی با حضور پرشور اساتید و دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده برگزار گردید. در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سیّد شهاب الدین حسینی، سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد استان آذربایجان شرقی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو و تبریک روز دانشجو به تمام دانشجویان؛ 16 آذر سال 1332 را جرقه ای برای شروع جنبش دانشجویی، آرمان طلبی و عدالت خواهی دانشجویان عنوان کرده و افزود؛ شهادت سه شهید بزرگوار باعث شد تا 16 آذر برای همیشه گرامی داشته شود. (تصاویر)
ایشان در بیان معنای دانشجویی عنوان کرد: دانشجو یعنی آرمان خواهی، دانشجو یعنی عدالت طلبی، دانشجو یعنی شور و نشاط و دانشجو یعنی جوانی که دارای ویژگی نخبگی است.
وی با ذکر روایتی از پیامبر اکرم (ص) افزود: پیامبر اسلام می فرماید آن کسی که طالب علم است، در میان جهّال همانند یک انسان حیّ است در میان انسان های مرده، لذا این جایگاه دانشجو و جایگاه طالب علم است، در جای دیگر می فرماید کسی که دنبال دانشجویی می رود همانند کسی است که روزها روزه است و شبها مشغول تحجّد است و وقتی بابی از علم را می آموزد، بهتر از این است که همانند کوه ابوقبیسی که در کنار کعبه است هم وزن آن طلا داشته باشد.
استاد حسینی با بیان فرمایشی از امیر مومنان مبنی بر اهمیت علم، عنوان کرد: سر تمام فضیلتها علم است، لذا این علم است که چراغ عقل انسان است، بهترین راهنما برای انسان علم است. گاهی کسی افتخار می کند به قومیّت خودش، گاهی کسی به حسب و نسب خودش افتخار می کند، حضرت می فرماید بالاترین پشتوانه و افتخار برای انسان علم اوست، لذا گمشده انسان مؤمن علم اوست و در حقیقت بزرگداشت دانشجو بزرگداشت علم است، بزرگداشت شایستگی است، وبالاترین افتخار برای یک فرد دوران دانشجویی اوست.
سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد استان آذربایجان شرقی، در خصوص جریان شناسی ادوار گذشته جنبش های دانشجویی افزود: با یک نگاه می شود تحوّل جنبش دانشجویی قبل از انقلاب را به چهار دوره تقسیم کرد؛ یک دوره از آن، دوره خفقان محض است، تقریبا بعد از سقوط رضاشاه در شهریور 1320 تحرکی وجود نداشت اگر هم تحرکی بود از طرف طرفداران دولت وقت بوده است، هم زمان با سقوط رضاشاه تا آذر 1332 دوران دوم است که شکل گیری جنبش دانشجویی در این دوره اتفاق می افتد، اما نگاهی که به این جنبش بوده نگاه از بیرون و نگاه بیگانه بوده است، دوره سوم از سال 1332 تا سال 41 می باشد که دراین دوره فقط قشر و طیف خاص نبودند بلکه یک جریان ملی مذهبی بوده که اوج دوره جنبش دانشجویی در همین سالها بوده است، لذا در سال 41 بحث تشکیل انجمن های اسلامی مطرح می شود، دوره چهارم از شروع حرکت امام از سال 41 تا سال 57 است که این دوره اوج حرکت های دانشجویی می باشد، برای همین تحول عظیم در ایران مرهون حرکت دانشجویی است.
وی با اشاره به مشخصه های دانشجو افزود: برداشتی که سیر جنبش دانشجویی می توانیم داشته باشیم؛ اولا عدالت خواهی دانشجو را ثابت می کند، دومین نکته آرمان طلبی دانشجوست، سومین مشخصه نشاط دانشجوست، دانشجو باید پرتحرک باشد و در عرصه های اجتماعی جامعه خودش حضور داشته باشد، دانشجو باید به تهذیب اخلاق پرداخته و معرفت دینی خود را تعمیق ببخشد و بنیان اخلاق و انقلابیگری خودرا بهبود دهد و در کنار تحلیل سیاسی، باید بصیرت سیاسی را هم افزایش داد. دانشجو باید اهل بینش سیاسی قوی باشد تا بتواند بر دشمن غلبه کند، لذا اول باید به خودمان کیفیت ببخشیم و بعد در قالب دانشجویی گفتمان سازی کنیم، اگر آرمان ها فراموش شوند روحیه عدالت خواهی هم فراموش می شود و برای همین سعی کنید در عرصه های مختلف جزء نخبگان باشید.
پخش کلیپ، اجرای سرود توسط گروه تواشیح الغدیر، قرائت متن ادبی، اجرای مسابقه، اهداء جوایز دانشجویان برتر علمی، پژوهشی و ورزشی و انجام پذیرایی، حسن ختام این مراسم بود.