دانشکده علوم قرآنی مراغه

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم . University of Quranic Sciences and Thoughts

تصوير استاتيك

دانشکده علوم قرآنی مراغه

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم . University of Quranic Sciences and Thoughts

ساعت و تاريخ

تور تایلند
دانشکده علوم قرآنی مراغه

- آذربایجــان شرقـی. شهرستان مراغـه
- دانشکده علـوم قرآنـی مراغـه
- کدپستـی: 5514884179
- 37250995 041 دورنگار: 37237300 041

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اسلاید شو

تماس با ما

اوقات شرعی

گالری عکس

گالری تصاویر قرآن آنلاین

اسلاید شو

دانشکده علوم قرآنی مراغهپایان نامه شاخص های بانوی برتر

از دیدگاه قرآن و حدیث  

جلسه دفاع از پایان نامه با عنوان « شاخص های بانوی برتر از دیدگاه قرآن و حدیث » با نگارش زینب جمادی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و با راهنمایی دکتر احد داوری و داوری دکتر حمید محمدی راد در دانشکده علوم قرآنی مراغه برگزار شد. این پایان نامه در نهایت با درجه بسیار خوب در مراغه پذیرفته شد. در چکیده این پایان نامه اینچنین آمده است:

جامعه گسترده زنان بیش از نیمی از جمعیت بشر را تشکیل می‌دهند و شناخت ویژگی‌های روانی و اخلاقی، نیازها، توانایی‌ها و ظرافت‌های دنیای شگفت‌انگیز بانوان و جایگاه اجتماعی، طبیعی، اقتصادی و فرهنگی آنان شناخت نیمی از جامعه بشری است. بدون این آگاهی‌ها، استفاده از عواطف و ادراکات و توانهای جسمی و روحی زنان در جهت مثبت یا منفی مقدور نیست.

 تکامل انسانی زن در پرتو شریعت آسمانی اسلام، تردید‌ناپذیر است. قرآن کریم راه سلوک معنوی را در برابر زنان چنان گشود که از مریم و همسر فرعون به عنوان دو مَثل و الگو برای همه مؤمنان یاد می‌کند. برای اینکه زنان شایسته و مقدس می‌توانند الگوهای خوبی برای دیگران باشند. پیداست که زن با سیر در مسیر الهی، لایق دریافت وحی می‌شود و این لیاقت، خود گواهی بر مدعای تساوی زن و مرد در پهنه‌ی ایمان و تقواست.

 ترسیم چهره زنان نمونه، برای تبیین ارزشهای زن مسلمان است. این نوشتار به روش توصیفی و تحلیلی در جهت رونمایی از ویژگی‌های بانوان برتر معرفی شده در قرآن تلاش می‌کند و یافته‌های حاصل از بررسی آیات قرآن نشان می‌دهد: رازداری در حفظ زندگی، امانت‌داری در غیاب همسر، پاکی و پاکدامنی، حجاب و پوشش، جزء مهم‌ترین شاخص‌های اخلاقی بانوان نمونه است. و امر به معروف و نهی از منکر و پیروی از رهبر و امام بر حق و همچنین هجرت و ترک وطن در راه خدا، از اهمّ شاخص‌های اجتماعی و بیعت، مشورت، حفظ اسرار سیاسی، بصیرت سیاسی، از شاخص‌های سیاسی بانوان برتر می‌باشد. همچنین مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی بانوان برتر در قرآن، امر به کار و تلاش، انفاق و صدقه، پرداخت زکات بوده و آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه‌های گوناگون، پایبندی به قوانین عمومی و عهد نامه‌ها در حوزه‌ی فرهنگ از شاخص‌های بانوان برتر معرفی شده در قرآن است.

کلید واژه‌ها: قرآن، بانوان، شاخص، اخلاق، اجتماع، سیاست، اقتصاد، فرهنگ

۹۹/۰۷/۲۷
روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی مراغه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">